Appreciative Inquiry

INTERSMIL

Undskyld hvad sagde du?

Jeg sagde Appreciative Inquiry..

 

 

Ja, det hørte vi godt, men hvad betyder det?

 

Appreciative Inquiry har været i Danmark i ca. 20 år nu og blev opfundet i Ohio i USA i midten af 1980'erne. Apprecative Inquiry - eller AI - som det forkortes, har været oversat til et væld af forskellige ting og har haft stor indflydelse i Danmark på mange niveauer.

 

Lad mig sige det sådan: Hvis du har været på et eller andet i kursus i de sidste 15 år, om noget i retning af ledelse, kommunikation, personlig udvikling, coaching, teamudvikling, konflikthåndtering - så har du formentlig hørt eller overhørt det.

 

På dansk bliver det kaldt: Værdsættende Samtale eller Anerkendende Udvikling, men i forklædning og med stor inspiration har du måske også hørt det som anerkendende pædagogik, anerkendende ledelse, styrkebaseret udvikling, anerkendende coaching med mange flere.

Historien bag AI..

 

Og nu har vi styr på at vi ikke taler om Artifical Intelligence

Appreciative Inquiry blev første gang nævnt i en PhD afhandling i 1986 på Case Western Reserve University i Cleveland, Ohio, USA.

 

Den unge PhD studerende David Cooperrider lavede sin undersøgelse i organisationsudvikling på Cleveland Clinic, en af verdens mest anerkendte hjerteklinikker. Da han kom tilbage til sin vejleder, forklarede han, at det var vanskeligt at udarbejde en kritisk organisationsanalyse (som vanligt), fordi at klinikken ikke havde mange kritikpunkter. Til gengæld havde de påfaldende mange styrker og her fik Cooperrider opbakning til at undersøge alle de aspekter og strukturer, der fungerede så succesfuldt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frugtbare konsulentydelser

Intersmil tilbyder

  • Undervisning
  • Kurser og workshops
  • Kommunikation
  • Formidling
  • Appreciative Inquiry
  • Coaching og mentoring
  • Tekstforfatning